علل مختلف ایجاد آفت در دهان
نوشته شده توسط : همیار

آفت های دهان به زخم های کوچکی گفته می شود که در داخل دهان شکل می گیرند. این زخم ها معمولا در داخل لب ها، در بخش پشتی سقف دهان (ناحیه نرم)، در داخل گونه ها و یا بر روی زبان شکل می گیرند.

علت آفت دهان چیست؟

زخم های دهان بیماری های شایع است که در برخی از دوره های زندگی بسیاری از افراد را مبتلا می کند. آفت ها معمولا زخم هایی هستند که در حالت عادی معمولا یک الی دو هفته بیشتر طول نمی کشند. هیچ کس دقیق نمی داند که چه عواملی باعث ایجاد این تاول های کوچک و دردناک در داخل دهان شما می شود. عوامل محرک شامل حساسیت بیش از حد، عفونت، هورمون ها، استرس، خوردن بیش از حد گرمی جات و عدم دریافت کافی برخی ویتامین ها هستند. آفت ها می توانند در زبان، گونه، حتی لثه ها ظاهر شوند. آنها معمولاً یک یا دو هفته دوام می آورند. آفت های مداوم و شدید با کرم های بی حس کننده، داروهای تجویز شده یا لیزر قابل درمان هستند.

فرق آفت و سرطان دهان

آفت دهان معمولا به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می شود. طول درمان آفت دهان معمولا دو هفته می باشد. در صورتی که آفت دهان به مدت طولانی در دهان وجود داشته باشد ممکن است یکی از نشانه های سرطان دهان باشد. در صورتی که آفت دهان شما بیش از دو هفته در دهان باقی ماند حتما به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

 

درمان آفت دهان بدون درد

درمان و حل این زخم ها در دهان بستگی به علت اصلی بروز آن ها دارد. گاهی اوقات تنها کاری که باید بکنید صاف کردن و از بین بردن تیزی دندان  و یا تغییر حالت یک پروتز دهانی است، در حالی که برخی دیگر از افراد تنها به مصرف دهان شویه و قرص نیاز دارند.

آنتی بیوتیک برای درمان آفت دهان

گاهی اوقات اگر آفت شما شدید باشد دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک هایی مانند استرپتومایسین ، جنتامایسین و داکسی سایکلین تجویز می کند. فراموش نکنید که مصرف این قرص ها بدون تجویز پزشکاین قرص ها را حتما با تجویز پزشک مصرف نمایید. 

قطره آفت دهان

قطره هایی که در درمان آفت موثرند عبارتند از :

 

هیدروکسید منیزیم

شیر منیزیم  و مایع بینا دریل دهان شویه هایى هستند که شما مى توانید آنها را در منزل تهیه کنید، اما قبل از شروع استفاده از این روش درمانی، با پزشک خود مشورت کنید.
یک دوم قاشق چاى خورى شیر منیزیم را با یک دوم قاشق چاى خورى مایع بینادریل مخلوط کنید. مواد حاصل را در دهان بچرخانید و سپس بیرون بریزید. این مایع را ننوشید.برخى از مردم این مخلوط را به وسیله یک سرنگ به داخل دهان مى پاشند تا همه جاى دهان تحت پوشش قرار بگیرد و سپس مواد را از دهان خود بیرون مى ریزند.

قطره پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن و شیر منیزیم یک قطره پراکسید هیدروژن رقیق شده با آب را به وسیله یک گلوله پنبه به طور مستقیم بر روى زخم بمالید.موسسه ملی بهداشت (NIH) استفاده از این مخلوط را به این روش توصیه می کند که یک قسمت هیدروژن پراکسید را با یک قسمت آب مخلوط کرده و سپس یک قطره شیر منیزیم به آن اضافه کنید و به طور مستقیم بر روی زخم قرار دهید.این کار را مى توانید سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.

 

علت آفت دهان بعد از دندانپزشکی چیست؟

 

متاسفانه این باور غلط برای عموم جا افتاده است که علت آفت دهان بعد از دندان پزشکی به دلیل استریل نبودن وسایل دندان پزشکی است. این باور غلط است.

 

 علت های اصلی آفت دهان بعد از دندان پزشکی می تواند حساسیت به مواد دندان پزشکی ،کشش دیواره دهان و لب ها که باعث ایجاد زخم در گوشه های لب هم می شود ، استرس ناشی از مراجعه به دندان پزشک و سایش دیواره دهان توسط دندان ها تیز و لب پریده باشد.

منبع: https://drsamanehshirani.com/848/%D8%A2%D9%81%D8%AA-%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%86/





:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: